Draakje is thuis

Eindelijk, het draakje is in China. Had ik al eerder verteld dat ik een foto had opgestuurd, ter gelegenheid van het Chinese Nieuwjaar? Het kaartje met foto kwam echter nooit aan in China, althans niet op de deurmat van vriendin. Waarschijnlijk zijn er in China postbodes die wel een beetje extra geluk kunnen gebruiken en dus draakje niet bij mijn vriendin hebben gepost, maar in hun eigen brievenbus hebben laten “verdwijnen”. Van mijn vriendin begreep ik dat ten tijde van het Chinees Nieuwjaar er überhaupt geen post wordt bezorgd en dat het zelfs verstandig is rond die tijd voldoende eten in huis te hebben, omdat ook supermarkt en restaurant gesloten zijn, omdat hun personeel naar huis gaat voor dit feest. Chinees Nieuwjaar wordt echt in familiekring gevierd en aangezien de afstanden in China vele malen onze reisafstanden overtreffen, zijn mensen soms wel één à twee dagen onderweg.

Deze week ging een gezamenlijke vriendin richting China en zij nam het draakje mee op reis. Het draakje was ondertussen getransformeerd tot speldenkussen, met extra achterflap, om daar kleine dingetjes, zoals een schaartje, in te kunnen vervoeren. Draakje is in ieder geval waar hij thuis hoort, in China.

